MR. KAYASHIMA

Saturday 28 January 2012

Petai ~_~ yumm..yumm

Pokok Petai merupakan sejenis tumbuhan dalam famili Fabaceae yang berasal dari kawasan Asia Tenggara yang beriklim panas lembap. Pokok ini selalunya tumbuh meliar di dalam hutan-hutan Malaysia, Indinesia, Brunei dan Thailand, dan jarang didapati selain kawasan Asia Selatan. Nama botaninya ialah Parkia speciosa.
Ni gamba petai yang di ambil dari En. Wiki~!

Waa...cne..nampak pandai x cakap camtu..hehehe.. Padahal copy paste dari En. Wiki je..ahaha.. Sebenarnye aku nak cite pasal pokok petai kat gumah aku ni je..hehe.. pokok petai blakang gumah dah berbuah.. Berjuntai buah die ke pintu belakang gumah aku ni..hahaha.. Tapi cuti sem tinggal 2 minggu je ni lagi..sempat ke x nk tunggu buah die besau? hehe.. 
Tengok yang kuning tu..dulu mase kecik2, aku ngn sepupu2 aku main bende ni buat microphone..hahaha
Memule, die hijau je..pastu die tunbuh la benda kuning ni...sebabkan pendebungaan aku rase,,haha

Pastu yang kuning2 tu akan gugur..jadi la hijau balik cam yang kat blakang tu..

Ni la die..tumbuh satu, satu..sepapan, sepapan...

Pastu nanti jadi yang macam yang kat atas ni..petai ni kecik je lagi... Mate (biji) die pon xnampak lagi. Besar die pon cam buah saga matang je.. Penah tengok pokok saga x? Hahaha..camtulah..


Wahaha..banyak betol perkara menarik berlaku kat gumah ni... Menarik2.. Ayah aku suke makan ulam petai ni, tapi die bakar dulu... Sedap ke x ke..ntah la pasal aku xpernah nak rase sebab aku suke makan yang pure punye..mude2 gitu.. Megalicious!!! Aku ade kawan ni...dak Fatin Anif, die suke gak makan petai.. Tapi die makan sambal petai je...dan bile die jumpe sambal petai..die akan jadi bersemangat tuk makan..hahaha.. Cik adik, nanti kalau petai sempat besar dalam 2 minggu ni. I bawak g Perlis eh..haha.. Tapi, cm xsempat je..huhuhu.. Jangan sampai aku suh ayah aku pos petai tu nanti..boley x? hehe

Tadi En. Wiki bagitau aku, petai banyak khasiat. Aku memang tau petai banyak khasiat, tapi aku xtau la khasiat pe... Banyak sangat En. Wiki bagitau..tah ape tah..aku pon dah lupe...hahaha~ Ape kate korg g je kat En. Wiki ni tuk tengok khasiat petai... En. Wiki ni luas pengetahuan die..hahaha

Sampai sini jelah yang aku nak citerkan pasal petai....
Nanti kalau jambu berbuah, aku cite pasal jambu air pulak, xpon langsat ke, mangga ke, kelapa ke...hahaha
Pokok getah belakang gumah korang nak tau ke cite die? wakakaka~
Daa~ Nak sambung tengok anime..


No comments:

Post a Comment