MR. KAYASHIMA

Monday 21 May 2012

KEMUDA - Kem Anak Muda Generasi Felda

                                                                                   Salam..                                                                                             
Last weekend, (18-20 Mei) aku dan kawan-kawan telah pergi ke KEMUDA siri 3. Adakah sebab kitorang ni anak2 atau keturunan FELDA? Tidak..hehe.. Sebenarnye, kawan aku yang sorang ni je yang betul-betul anak FELDA. Die mencari-cari belia-belia untuk pergi ke kem ini. Akhirnye dapatlah aku dan beberape orang budak kelas kami..haha.. Kitorang tanye dah die, boleh ke kitorang pergi? Kitorang cume kawan dengan anak FELDA aje. Die kate pergi aje..kitorang pon ok and pergi  jelah..hahaha.. Tapi adalah antara kami ini RAKAN PERSADA, termasuklah aku. Aku jadi RAKAN PERSADA pun sebab registration free. Sume bende free ni mane boleh tolak..hahaha...

Teratak Malaya
Kem tu kat kampung Janda Baik, Pahang. First time aku dengar name tempat tu sedangkan orang lain dah pernah pergi pon..haha.. Kitorang dudok kat kem TERATAK MALAYA..cantik tempatnye, tapi air kat situ xdalam. Yang air dalam dekat dengan kawasan-kawasan kampung, rumah-rumah orang.

Ape tujuan aku pergi kem ni?
Sebenarnye tujuan utama aku adalah nak mandi air sungai je..hehe. Akhirnye dapat jugak, seronok!!! Selain itu, perjalanan kami dibiayai, makanan free, tempat tinggal free dan dijanjikan dengan permainan PAINTBALL!!! Hehehe...itu yang kami pergi tu..

Bila aku pergi, tahulah serba sedikit pasal FELDA ni: Peneraju industri sawit dan warga peneroka berpendapatan tinggi. Kem ni pon untuk beri kesedaran kepada anak-anak FELDA, supaya berjasa kembali dengan FELDA. Yelah, ade tu yang dapat bantuan dari FELDA untuk belajar, dan macam-macam lagi. Memang patut pun kalau anak sendiri tolong family (maksud aku FELDA lah..) sendiri kan...

18 Mei 2012
Antara kawan-kawan aku yang pergi
Sepatutnya kami bertolak pukul 8 pagi, tapi di sebabkan pagi itu kami ade test, jadi pukul 11 pagi pak cik bas kutip kami di Wang Ulu, Taman Bahagia dan Simpang Empat. Jumlah semuanya 33 orang. Perjalanan yang jauh, dari Perlis ke Pahang. Lepas tu banyak kali pulak tu bas berhenti. Setiap 2-3 jam nak berhenti..mane x lagi lambat jadinye.. Pasang lagu dangdut pulak tu dalam bas..hahaha... Kitorang ni muda mudi pakcik, xdengar la lagu dangdut ni sume.. Ape-ape sajelah pakcik bas, asal selamat sampai. Sampai kat Teratak Malaya dalam pukul 9.30 malam.. Kat situ, dah ramai pakai baju oren yang bertulis KEMUDA. Kitorang da terlepas program petang tu. So, sampai2 je terus dapat baju and terus berkumpul di dewan pakai baju oren tu, untuk majlis perasmian. Ingatkan kitorang yang paling lewat sanpai, rupe-rupenya ade lagi lewat. Student dari UPNM yang last skali sampai. 

Antara kawan-kawan yang ikot sekali

Antara kawan-kawan yang ikot sekali, dalam bas
Baju oren yang bertulis KEMUDA
19 Mei 2012
Pagi tu adalah ceramah-ceramah sikit. Pukul 11 pagi, acara yang dinanti-nantikan. Paintball! Lepas je main Paintbal, dengan baju2 berdakwat kuning ni aku dan beberape orang yang lain terjun ke dalam sungai. Hahaha..motif utama aku tercapai! Lepas makan tengahari, kami ke TERATAK AIR TENANG pulak..main game indoor disana. Nak ke Teratak Air Tenang kene jalan kaki melalui jalan kampung. Time inilah aku tengok air sungai yang wat aku rase nak terjun je mandi kat sini..huhu.. Di Teratak Air Tenang, Kami main game C4 BOMB!. Seronok gak.. Balik tu, jalan kaki lagi, tapi sayangnye hujan sikit.. Kalau x, dah lame aku terjun je dalam air sungai tu..wuwuwuwu.. Balik ke Teratak Malaya, aku terjun je kat sungai yang ade. Xdalam pon xpelah..asalkan dapat mandi sungai..hehe.. Malam itu ade ucapan dari Tan Sri Haji Mohd Isa Bin Dato' haji Abdul Samad.

Pagi-pagi get ready nak breakfast
Petang tu bermain permainan yang dinamakan C4 bomb.
20 Mei 2012
Selepas sarapan, kami main permainan Eksplorasi Minda: Jutawan FELDA. (Lebih kurang macam main SAIDINA.) Selepas tu ade penyampaian sijil dan acara penutup. Pak cik bas kutip kitorang balik pukul 3 petang. Pukul 4 lebih pak cik bas berhenti di Genting Highland. Kitorang masuk sebuah kedai coklat ni..wuwuwuwu..mahal..xmampu.. mampu rase aje yang die bagi tu..hehehe.. Lepas itu kami teruskan perjalanan. Seperti biase, pak cik bas akan berhenti rehat setiap 2-3 jam. Sampai kat Wang Ulu pada pukul 1.30 pagi. Then baru pak cik hantar student Taman Muhibah  dan Simpang Empat.
Buaian pon ade..
Di Kampung Janda Baik ni memang banyak Challet.
Bergambar di depan hostel yang kitorang dudok~ Girls only~

Begitulah weekend aku dihabiskan. Main painball dan mandi sungai yang paling aku suke..hehehe... Di samping aku dapat kenal dengan junior dari Taman Muhibah dan Simpang Empat..hehe..
"Nginap tak nginap...tetap Thank you..."

P/S: Terima kasih kat Ain Jaya sebab gamba-gamba ni sume dari kamera die..hehe

No comments:

Post a Comment